ارتباطات؛ همیشه با انسان
نوشته شده توسط : zwembril

ارتباطات یك فرایند سازمان یافته برای تبادل اطلاعات است و در بیشتر موارد از طریق یك رشته علایم برقرار می شود و در واقع یكی از پیچیده ترین ابعاد زندگی انسان ها به شمار می رود كه اجتماع، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... را تحت تاثیر خویش قرار می دهد.

ارتباطات از نخستین روزهای شكل گیری حیات بشر همراه همیشگی او بود زندگی انسان با ارتباط معنا پیدا كرد و در سایه آن گسترش یافت انسان بدون ایجاد ارتباط با همنوع خود، محیط زندگی و دنیای پیرامونی، قادر به ادامه زندگی نیست. همزمان با پیشرفت های مختلف جهان، ارتباطات نیز دگرگون، متحول و دستخوش تغییرات بزرگی شد تا آنجا كه توجه بیش از پیش جهانیان را به خود معطوف كرد و به یكی از تاثیرگذارترین و قدرتمندترین مقوله های عصر حاضر تبدیل شد.

برقراری ارتباط بخش لاینفك زندگی انسانی است او برای پیشبرد ثانیه ثانیه حیات خود به برقرای ارتباط احتیاج دارد و آنچه امروز نقش ارتباطات را پررنگ و با اهمیت ساخته، همین نیاز است كه به دلیل گسترش زندگی اجتماعی روز به روز بار استراتژیك تری یافته، به نحوی كه برای مردم جامعه تصور گذران زندگی بدون آن غیرممكن است.

در دنیای كنونی قدرت، این حقیقتی انكار ناپذیر به شمار می رود كه سرعت عمل، اطلاعات مهم و حساس سهم كسانی است كه از نیرومندترین و پیچیده ترین رسانه ها و شبكه های ارتباطی سود می برند.

ارتباطات‌ در حال حاضر به‌ ویژه‌ ارتباطات الكترونیكی‌ بخش تفكیك ناپذیر از زندگی‌ روزمره‌ انسان ها محسوب می شود. افراد در كوتاه ترین زمان به اطلاعات و اخبار گوناگون دست می یابند و این رفاه و امكانات را مرهون تكنولوژی های نوین ارتباطی هستند.

اما شاخه ارتباطات به عنوان یك مسیر استراتژی و بین المللی به صورت رسمی و سازمانی در 17 مه 1865 با تاسیس اتحادیه بین المللی تلگراف در ژنو مورد توجه واقع شد و در30 اكتبر 1906، در كنفرانس اتحادیه مذكور، تاسیس ' اتحادیه بین المللی تلگراف' مورد تایید قرار گرفت.

سرانجام در نهم دسامبر سال 1932، به دنبال 'عهد نامه مادرید'، از وحدت دو اتحادیه فوق 'اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور' تاسیس شد. به همین دلیل هرساله در 17 مه براساس مصوبه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی 'جامعه اطلاعاتی' گرامی داشته می شود.

شعار روز جهانی ارتباطات در سال 2012 از سوی حمدون توره دبیركل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور (ITU) 'زنان و دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات' اعلام شده تا بهانه ای باشد برای حذف نابرابری های زنان با مردان تا با در اختیار قرار دادن توان بالقوه فناوری های اطلاعات و ارتباطات به زنان، آنان را در راه رسیدن به اهداف و آرزوهایشان یاری ساخت.

انتخاب این شعار نشان دهنده این امر است كه زنان و دختران كه نیمی از جمعیت جهان را تشكیل می دهند، باید مساوی با مردان پیشرفت كنند زیرا زنان بنیاد جامعه هستند و پایه های قدرت هر خانواده و هر جامعه را تشكیل می دهند. فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ابزارهایی هستند كه می توان از آنها برای تسریع پیشرفت به سوی رسیدن به این هدف استفاده كرد.

در ایران نیز روز 27 اردیبهشت ‌ماه كه پیش از این روز جهانی ارتباطات نام داشت، به روز ارتباطات و روابط عمومی تغییر نام یافته است. این انتخاب نه تنها به دلیل وابستگی و زیر شاخه بودن روابط عمومی به ارتباطات اجتماعی است بلكه درعصر ارتباطات نوین، روابط عمومی جایگاه مهم و قابل تاملی در ارتباطات درون و برون سازمانی پیدا كرده و همه سیستم های مدیریتی در كشورهای گوناگون به این نتیجه ‌رسیده اند كه باید به جایگاه ویژه روابط عمومی در اداره كارآمد سازمان متبوع خود و جامعه پیرامون آن در زیر مجموعه ارتباطات توجه كنند و در نتیجه می توان گفت دو مفهوم پیچیدگی ارتباطات اجتماعی و اهمیت و نقش روابط عمومی در جوامع كنونی رابطه ای متقابل و مستقیم دارند.

در پایان به گزیده ای از پیام انجمن روابط عمومی ایران به مناسبت پیوست نام روابط عمومی به روز ارتباطات اشاره می كنیم: 'از منظر روابط عمومی نوین، روابط عمومی به مثابه آیینه‌ تمام‌نمای انتظارات و مطالبات برحق جوامع انسانی، ازسازمان‌ها و نهادهایی كه برای خدمت به آن‌ها، تكوین و سامان یافته‌اند، می باشد. روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است مغتنم برای بازبینی انتقادی هوشمندانه و منصفانه در راه‌های طی شده، فراز و نشیب‌های فراوان آن و نیز ترسیم چشم‌اندازی روشن از آینده كه می‌باید و می‌تواند درخور منزلت و شان انسان امروز، طراحی و تدبیر شود.'

امید است تا در روز جهانی ارتباطات و عنایت به شعار این روز در سال جاری، با در اختیار گذاردن امكانات مساوی به تمامی اقشار جامعه و توجه كردن به ابعاد مختلف ارتباطات كه امروز در قالب فناوری های نوین عرضه می شود، بنیان اصلی یك جهان صلح آمیز، شكوفا و كامیاب را با همسان نگری، عدالت خواهی و حق طلبی پایه ریزی كنیم.

اطلاع**2002**1717





:: برچسب‌ها: ایتالیا , فرانسه , شیکاگو ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: